hétfő, május 14, 2012

Élesztős tönkölykenyér


Most vagyok abban az állapotban, amikor már nagyon írnom kell. Receptet írni keveset árt, de sokat használ mint nekem, mint másoknak.
Mióta nem eszem kenyeret (élesztőmenteset sem, mert lusta vagyok) és mióta én sütöm a család élesztős tönkölykenyerét, kevesebb kenyér fogy. Az elsőt nem kell magyaráznom:o/ A mondat második része női énemnél akár olyan gondolatokat is beindíthat, hogy rossz a kenyér, de ezt a család lelkesedését látva gyorsan elhesegetem. Maradjunk annyiban,  hogy mind a teljes kiörlésű liszt, mind maga a tönkölybúza miatt magasabb a fehérje és rost tartalma és gyorsabban telít. (és nincs benne 1000 adalékanyag hogy jó sok levegő legyen benne extraként)
(A tudományos magyarázat itt nem fog bekövetkezni, no nem azért, mert nem vagyok tisztában az esetlegesen bizonyított növénybiológiai és emberfiziológiai dolgokkal hanem, mert erről jó sok infó megtalálható más blogon és a drága jó Google-n.)
....valószínűleg ez a kenyér is ilyen-olyan formában megtalálható, de leírom, hogy melyik a MI KEDVENC KENYERÜNK mostanában.

250gr fehér tönkölybúza + 2,5dl víz + 1 csomag instant élesztő (esetleg 3 dkg friss élesztő) összekeverve, letakarva pihengél meleg helyen míg hólyagocskák nem jelennek meg rajta.
(Nem, nem tévedés, nincs benne se cukor, se méz,....semmi más a fent leírtakon kívül.)
Miután a fent elkészített tészta (inkább folyós mint kemény) hólyagosodik belekeverünk 250gr teljes kiörlésű tönkölybúzát és egy evőkanálnyi sót. Így közepesen kemény, jól gyúrható tésztát kapunk,...ha úgy ítéljük meg tehetünk még hozzá vizet (lisztfüggő). Gyurmázzuk a tésztát míg az összeáll szép kis gombócba. A gombócot békén hagyjuk vagy én pl veknivé formáztam és egy zsírpapírral kibélelt ovális, naaaagy jénaiba tettem. A jénait lefedtem és a tésztát bevagdosva (3 vágás keresztbe vagy egy hosszanti,...esetleg ha más ötleted támad művészi éned kibontakoztatására,...vagy Zorró bújik elő belőled,....lehet próbálkozni) hagytam azt kb duplájára kellni. Sütőben (nem tettem előmelegítettbe, hogy melegedéskor esélye legyen még megkellni) 180-200 C-on sütöttem 30-40 percig és kb a sülés vége előtt 5 perccel levettem a fedőt. Így nem lett az a házi jellegű ropogós héjú,...inkább bolti jellegű, puhább héjú kenyér született.
Férjem első ránézésre azt is hitte, hogy bóti kenyérről van szó. (Bótinál ne a helysírásomra összpontosíts inkább vedd észre kérlek az iróniát, amely mint lassan kiforrott kenyérsütőnél megjelenik nálam a bolti kenyér gondolatától.)

Kép: nincs (Lehetne csak lusta voltam fotózni. Majd legközelebb.)
                                                                            

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése